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9月のごあいさつ 地域創生でワクワクを!

9月のごあいさつ 地域創生でワクワクを!

ANA REPORT 社長挨拶

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9月はANAオープンゴルフトーナメントの月。開催地・北海道の地元の皆さまには秋の風物詩として愛され、今年で49回目を迎えます。大会を支えてくださる地元の皆さま、大会ボランティアの皆さま、協賛企業の皆さま、選手の皆さまをはじめ、全ての関係者の皆さまに心から感謝申し上げます。このイベントが今年も皆さまとの絆を強め、地域活性化の一助になればと思います。

さて、地域活性といえば、最近、富山県が注目を集めています。人口約100万人の県内に星付きレストランが20軒もあり、東京から飛行機で約1時間という近さもあって、美食を求めて週末に日帰りで訪ねるお客様や、海外からのお客様も多いと伺い、先日私もその魅力を探る旅に出てみました。

皆さまは富山と聞いて、何を思い浮かべますか?白エビ、富山エビ(通称ボタンエビ)、寒ブリ……朝穫れの地元の食材はどれも素晴らしく食欲をそそられますが、富山は食だけでなく多くの「WOW!」に溢れていました。

まず足を運んだのは、ミシュラン店が立ち並ぶ岩瀬という街。江戸時代より大阪と北海道をつなぐ交易で栄えたかつての北前船の寄港地が、静かで美しく、風情豊かな街並みへと蘇っています。そしてお店に一歩入るとそこは和食、フレンチ、イタリアンなど、それぞれのワンダーランドが広がる特別な空間。腕利きのシェフが、富山の新鮮な食材を使い一品一品を仕上げ、陶器やガラスなどの職人とのコラボレーションにより、思い思いの世界を創りあげています。富山のお酒やワインとのペアリングでその料理を頂く時間は、まさに至福!

世界で愛されるシャンパーニュ「ドン ペリニヨン」の元醸造最高責任者が富山で日本酒を造っているのをご存じでしょうか。シャンパーニュの技法で醸造した日本酒は、革新的な味わいです。富山の田園風景の中にポツンと立つスタイリッシュで大きな平屋の醸造所(日本が誇る建築家・隈研吾さんのデザインだそうです)で、フランスで生まれた技術をもとに、富山の人と自然が育む、唯一無二の酒「IWA 5」が造られています。

富山は美食、美酒に限らず、空間、人、アート、ホスピタリティの素晴らしさが織りなす相乗効果で、他に類をみない独特の価値を醸し出していることに気づかされました。

それにしても、なぜこのような新しい価値創造の変化が起きたのでしょうか?

富山県ではウェルビーイング中心の成長戦略が掲げられ、「幸せのお裾分け」を通じ、地域と多様に関わる皆さまを「幸せ人口1000万人」に増やすという独自の戦略を打ち出しておられます。富山県は「幸福度」の高い自治体として有名ですが、立山連峰や富山湾などの豊かな自然に加えて、全国トップレベルの住居の大きさ、教育レベル、一世帯あたりの平均所得の高さなど人々を幸せにする要素が数多く存在します。

人々を幸せにする環境が「富山愛」に満ちたリーダーたちを育み、地域内外の素晴らしいつながりを生み出し、新しい価値の実現につながった気がしてなりません。

こうした圧倒的な「地域の力」を目の当たりにして、私たちエアラインができることは、地域の皆さまに寄り添い、その想いに共感し、そこに行かなければ会えない人、グルメ、特別な体験を楽しみ、また訪れたいとお客様に感じていただくことだと思いました。

8月20日、羽田─富山線が60周年を迎えました。この60年間の感謝を込めて、ANAでは今月から11月まで、先にご紹介した「IWA 5」を国際線ファーストクラス全路線で提供することになりました。富山の「幸せのお裾分け」のお手伝いをさせていただくことは、私たちエアラインとしてこの上ない喜びです。これからも全国の地域の皆さまと共に「ワクワクする地域創生」のお手伝いを通して、ご一緒に成長していくANAでありたいと思います。

今月も皆さまのご搭乗を心からお待ちしております。

北前船の寄港地として栄えた岩瀬。廻船問屋の屋敷が並び、
当時の面影が色濃く残る。(写真:石原正雄/アフロ)

立山町白岩にある「IWA 5」の酒蔵。ワンチームを象徴する〝ひとつ屋根〟をシンボルとしている。(設計:隈研吾)

代表取締役社長 井上慎一

Creating Excitement in Communities around Japan

The ANA Open professional golf tournament is held every September in Hokkaido. The golf event is a cherished autumn tradition for everyone in the city, and will be held for the 49th time this year. I would like to take this opportunity to express my heartfelt appreciation to everyone involved in the tournament, including local supporters, volunteers, sponsors and, of course, the players themselves. I expect the event this year to continue strengthening bonds in the community while bringing excitement and vitality to the region.

Regional revitalization is an ongoing challenge in Japan, largely because of the country’s declining population. One area that has been attracting attention recently is Toyama Prefecture. Although the population is only around a million people, the prefecture is home to no fewer than 20 Michelin Star restaurants.

Toyama is only about a one-hour flight from Tokyo, and it’s a popular destination for weekend travel – or even for day trips – to sample the incredible local cuisine. Fresh-caught shrimp and cold yellowtail are just two of its many delicacies. Toyama is also starting to make a name for itself as a destination for overseas visitors. I took the opportunity to visit the other day and explore what Toyama has to offer.

The first place I visited was the city of Toyama’s Iwase district, home to many Michelin Star restaurants. The area was a port of call for Kitamae-bune, cargo ships that sailed during the Edo era (1603–1868), and prospered as a trading hub connecting Osaka and Hokkaido. Today, it has the calm and elegant atmosphere of an old city. The local restaurants offer a wide range of cuisine, particularly Japanese, French and Italian. Talented chefs prepare dishes using fresh, local ingredients, and offer unique dining experiences by collaborating with local artisans including ceramic and glass makers. Pairing the cuisine with wine and sake produced in Toyama is a delightful bonus.

You may be surprised to know that the former cellar master for world-renowned Dom Pérignon Champagne is now making sake in Toyama. By applying champagne-making techniques to sake brewing, he has produced an innovative brand of sake called IWA 5. Its unique taste comes from a combination of French craftsmanship and ingredients grown in Toyama. The brewery stands alone in a rural field. The large building was designed by renowned Japanese architect Kengo Kuma and draws inspiration from traditional single-storied Japanese warehouses.

Toyama offers much more than cuisine and fine sake, of course. During my time there, I realized how different factors like the people, hospitality, architecture and art have combined to give Toyama such a unique character. How did all of these things come together to make Toyama such a special place?

To begin, the Toyama prefectural government has been implementing an original growth strategy that focuses on people’s wellbeing. By sharing different aspects of the prefecture that contribute to wellbeing, the government aims to increase people around Japan meaningfully connected to Toyama Prefecture to 10 million people total! In fact, Toyama has already made the news for very high happiness rankings. There are many factors responsible, including comparatively high income and education levels, one of the largest average home sizes in Japan, and of course the spectacular natural environment – including the Tateyama mountain range and Toyama Bay.

I believe this focus on wellbeing will cultivate leaders who are passionate about Toyama, create strong bonds between people in and outside the prefecture, and provide new value in the future. Locally driven initiatives can be very effective and inspiring – something I have witnessed firsthand. Airlines like ANA can also contribute by giving people the opportunity to enjoy experiences and cuisine unique to every region, and encouraging travelers to visit again. At the same time, we can build on our relationships with local communities and learn more about their particular aspirations and needs.

August 20, 2023 marks the 60th anniversary of ANA commencing flights between Haneda and Toyama. To celebrate this milestone, we will serve the IWA 5 brand of sake mentioned earlier to passengers flying first-class on international flights from September to November. Helping share the joys of Toyama is something we take great pleasure in as an airline. We want ANA to grow together with local regions throughout Japan by helping them create excitement in their communities.

Thank you for flying with us this month.

The residences of port wholesalers still standing in Iwase provide a glimpse of when it thrived as a port of call for cargo ships in the Edo era. (Photo from Aflo Co., Ltd.)

IWA 5 is made at this sake brewery in the Shiraiwa district of Tateyama. The expansive single roof structure was designed by Kengo Kuma and symbolizes unity in the brewing team.

President & CEO, ANA
Shinichi Inoue

通过地区创生带来期待!

9月是全日空高尔夫公开赛的月份。这项比赛今年已是第49届,作为秋季的例行活动,深受举办地札幌当地居民的欢迎。富山县提出了以福祉为中心的发展策略,我们希望今年能继续通过活动,加强与大家的纽带,为地区的活化贡献一份力量。

说到地区活化,近年来富山县备受瞩目。在人口约100万的全县共有20家之多的米其林星级餐厅,再加上从东京坐飞机仅1个小时左右的距离,听说有很多以寻访美食为目的,利用周末前来这里一日游的客人,也有许多来自海外的游客。前些天,为了一探其魅力,我也踏上了去富山的旅程。

听到富山您会想到什么呢?白虾、富山虾(通常被叫做牡丹虾)、冷鰤鱼……每一种当天早晨收获的本地食材都那么诱人,勾起人们的食欲,但富山除了美食,还充满了众多令人惊喜的“WOW!”。

我首先造访的是米其林餐厅林立的街区岩濑。自江户时代以来,连接大坂和北海道的贸易船只“北前船”在此停靠,岩濑作为港口繁荣一时,如今已恢复了宁静、美丽、气氛优雅的街道景观。一踏进店里,每一家就像是一个展现特别空间的乐园,有日式、法式、意式等各种餐厅。熟练的厨师使用富山的新鲜食材精心制作每一道菜,并通过与陶器和玻璃等工匠的合作,创造出各有特色的精彩世界。配上富山清酒及葡萄酒,品尝这些菜肴的时光简直是太幸福了!

您可知道世界的香槟王“唐培里侬”的前首席酿酒师正在富山酿造清酒?采用香槟技术酿造的清酒具有创新的口味。酒庄建筑由日本著名的建筑师隈研吾设计,矗立在富山的田园风景中,是一栋风格前卫的巨大平房,法国工匠的技术和富山的大自然共同孕育了独一无二的清酒“IWA 5”。

我发现,富山的美好不仅来自于美食和美酒,还来自于其空间、人文、艺术和出色的款待精神产生的协同效应,创造了独一无二的独特价值。

即便如此,这里又是为什么会发生创造新价值的变化呢?

富山县提出了以福祉为中心的发展策略,为中心的发展策略,并提出了独到的策略,旨在通过分享幸福来增加以各种形式参与社区的人数,实现“幸福人口1000万”。富山县一直是居民幸福度排行榜上名列前茅的地方行政区,原因有多个方面,除了立山连峰和富山湾等丰富的自然之外,还有在全日本屈指可数的住宅面积、教育水平、家庭平均收入等许多让人幸福的因素。

我总有一种感觉,令人幸福的环境培养了全心全意“爱富山”的领导者,在地区内外建立了良好的纽带,从而实现了新的价值观。

通过这种方式见证了无比强大的“地区力量”,我们相信,航空公司能做的就是贴近当地人民,理解他们的感受,让造访富山的客人愉快地邂逅不去富山就不可能遇到的人、美食及特殊体验,并且让他们期待再次来到这里。

8月20日是羽田-富山航线开通60周年。为了表达对过去60年的感谢,全日空决定从本月到11月在所有国际航班的头等舱提供前面介绍的清酒“IWA 5”。作为航空公司,我们非常乐意帮助富山分享幸福。这对航空公司而言是无上的喜悦。我希望全日空今后能够继续通过与全国各个地区的各位共同参与“充满期待的地区创生”,与大家共同成长。

本月也非常期待各位搭乘我们的航班。

岩濑作为北前船靠岸的港口而繁荣一时.货船批发商的宅邸一家挨着一家,很大程度上保留了当时的景观。(照片:Aflo)

坐落在立山町白岩的“IWA 5”的酒庄。设计时以“一个屋顶”为概念,象征着团队的团结。(设计:隈研吾)

全日空航空公司代表取缔役社长
井上慎一