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7月のごあいさつ 青い炎を燃やせ

7月のごあいさつ 青い炎を燃やせ

ANA REPORT 社長挨拶

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7月は海や山で多くのイベントが開かれ、夏の到来を私たちに告げてくれます。待ちに待った夏休みに向け、心を躍らせていらっしゃる方も多いのではないでしょうか?

夏はスポーツも盛んな季節。インターハイなどワクワクするさまざまな大会が行われます。私もスポーツは観るのもするのも大好きです。圧倒されるスピード感や高い技術力、そして選手の心の持ち様でゲームが変わるヒリヒリするような瞬間を目の当たりにすると血湧き肉躍り、真剣勝負の先の勝利に我がことのような喜びや明日への活力をもらえます。

ANAは先月、イングランド・プレミアリーグのブライトン所属、サッカー日本代表の三笘薫選手とのスポンサー契約を発表しました。昨年11月カタールで開催されたFIFAワールドカップ2022「三笘の一ミリ」で、世界を大いに揺るがしたあの三笘選手です。

日本対スペイン戦のあの瞬間、私はスイス・ジュネーブのレストランで、さまざまな国籍の人たちと一緒に観戦していました。前半、格上のスペインが先制、ボールを支配する中でも、最後の最後まで諦めずボールを追い続けた三笘選手。ビデオ判定を待つ数分間の長かったこと。ゴールだ!と分かった瞬間、レストラン中、怒号と歓声に包まれました。「ドーハの歓喜」の瞬間です。試合後、周りから「日本は凄い!おめでとう!!」と声をかけられ、あの時ほど同じ日本人であることを誇らしく思った夜はありませんでした。

そんな三笘選手とこの度ご縁ができたことを心から嬉しく思います。彼はこれからも自分の可能性を信じ、世界を舞台に常に更なる高みにチャレンジする大切さを私たちに示し続けてくれることでしょう。ANAはそのひたむきな努力と挑戦を全力で応援します。そして、三笘選手やサッカー日本代表「SAMURAI BLUE」が、日本中を元気にしてくれるように、ANAグループもまた、日本の元気を後押しする存在でありたいと思います。

ANAは日本サッカー協会(以下、JFA)ともメジャーパートナー契約を締結しました。JFAは2050年までにFIFAワールドカップを日本で開催し優勝すること、そして、サッカーファミリーが1000万人になることを目標に掲げています。世界のトップを目指すだけでなく、誰もがサッカーを楽しめるようにファンの裾野を広げ、地域活性や健康増進で社会貢献を目指すという姿勢に強く共感しました。

そして今、世界で戦える選手の育成はもちろん、人生100年時代を見据えて、何歳になってもサッカーを楽しめる仕組みが広がりつつあります。

JFAが力を入れている「ウォーキングフットボール」をご存じですか?なんと「走ること禁止」「接触禁止(ボールを取りにいかない)」!だから、サッカー未経験者でも、運動が苦手でも、障がいがあっても、怖がらずにプレーできます。そこにあるのは誰もが楽しさを共有しあえる世界。JFAとANA、同じ「青」で心を燃やす両者でたくさんの挑戦を行い、日本と世界中の人たちをワクワクさせていきたいと思います。

いよいよ7月20日より、FIFA 女子ワールドカップ オーストラリア&ニュージーランド2023が開幕します。12年前、男女を通じてアジアの国として初めてFIFA女子ワールドカップで優勝し、世界中を驚きと感動で沸かせたサッカー日本女子代表「なでしこジャパン」。東日本大震災という逆境の中でも「日本に勇気を送りたい」と心をひとつにして、それまで一度も勝ったことのない強豪ドイツとアメリカを打ち破りました。

今年はどんな歴史的瞬間に出合えるでしょうか。3大会ぶりに世界の頂点を目指す彼女たちの挑戦から目が離せません。日本中の皆さまとともに熱い応援を送りたいと思います!

代表取締役社長 井上慎一

ANAはサッカー日本代表のメジャーパートナーです

A Summer of Exciting Sports on the Way

July marks the arrival of summer in Japan, and the month plays host to countless events around the country. Many of you flying today must be looking forward to a long-anticipated summer vacation. 

Summer is also a busy season for sports. Many competitions are held during summer in Japan, including national high school tournaments that bring excitement to communities across the country. Personally, I love playing and watching sports. It’s hard to beat the excitement of a fast-paced game, especially electrifying moments when athletes shift the momentum with passion, resolve and skill. I celebrate the victory of a hard-won match as if it were my own, and these moments also inspire me to keep working hard. 

Last month, ANA announced a sponsorship deal with football player Kaoru Mitoma, who plays for Brighton & Hove Albion in England’s Premier League. Mitoma is also a member of the Japan national football team and became something of a global sensation at the 2022 FIFA World Cup in Qatar last November. The decisive moment happened during Japan’s match against Spain. I watched the game together with people of many nationalities at a restaurant in Geneva, Switzerland. The Spanish team – a football powerhouse ranked much higher than Japan – had taken the lead and controlled the match in the first half. But Mitoma never gave up and provided an assist to the winning goal. The ball was originally ruled to have been out of play, but after a nail-biting video review, it was judged to have been in play by what appeared to be just a few millimeters. The restaurant erupted in shouts and cheers the moment the goal was allowed. Japan went on to celebrate victory in Doha that evening. After the match, people in the restaurant congratulated me and praised the team’s performance. I had never felt prouder to be Japanese than on that evening. 

I am delighted to have begun our sponsorship with Kaoru Mitoma. He is confident in his potential, and I am sure he will continue to demonstrate the importance of taking on challenges to reach greater heights on the world stage. ANA will do all it can to support his efforts to grow as a player. In the same way Mitoma and the men’s national football team, nicknamed SAMURAI BLUE, inspired people in Japan during the World Cup, the ANA Group will strive to bring vitality to communities in Japan and around the world.

ANA has also entered a major partnership agreement with the Japan Football Association (JFA). The JFA has set the ambitious goal of hosting and winning the FIFA World Cup by 2050 while building a football family community of 10 million people. ANA is backing the JFA’s efforts to reach the pinnacle of the football world and broaden its fan base by spreading the joy of football. Our conjoined efforts will also contribute to community development, physical fitness and well-being. 

 In addition to developing players who can compete internationally, the JFA is creating more opportunities for people to play soccer at any age, especially since people commonly live into their 80s and 90s nowadays. As part of this effort, the JFA has been promoting “walking football,” a game that disallows running and physical contact so players cannot fight for the ball. Anyone can play walking football safely, even if they have little experience, a low level of physical fitness or a disability. This opens up a world for everyone to enjoy. I believe that the JFA and ANA, which both use blue as their brand color, will bring excitement to people in Japan and around the world through our partnership. 

 Starting on July 20, the 2023 FIFA Women’s World Cup will be held in Australia and New Zealand. Twelve years ago, the Japanese national team, nicknamed Nadeshiko Japan, surprised and inspired people worldwide by winning the FIFA Women’s World Cup . It was the first Asian team – men’s or women’s – to win the final. The tournament was held just months after Japan’s Tohoku region was devastated by the major earthquake and tsunami disaster of 2011. Despite the disaster, the team fought as one to inspire Japan by beating teams it had never beaten before, including the reigning champions Germany and the United States. At the Women’s World Cup this year, too, we can look forward to more thrilling, unforgettable moments. I will be following the Japanese team closely as they fight to become champions again after their victory three tournaments ago, joining countless football fans from Japan sending our support.

President & CEO, ANA
Shinichi Inoue

燃烧吧!蓝色的火焰

7月一到,在海滩、在山地都会举办多项活动,向我们告知夏季的到来。我想一定有许多人对期待已久的暑假感到兴奋不已吧。

夏季也是体育运动十分活跃的季节。每年都会举办Inter-High(全国高中综合体育大会)等各种精彩的比赛。我既喜欢观看、也喜欢亲身参与运动。比赛时惊人的速度感、高超的技巧以及因选手的心理状态而带来比赛的变化,看到这些惊险刺激的场面,我会感到热血沸腾、肌肉充满力量,目睹选手们全力以赴直到获得成功,让我情不自禁地感染这份喜悦,从中获得明天继续努力的能量。

上个月,全日空宣布与英超联赛布莱顿旗下的日本国家队队员三笘薰签署了赞助合同。去年11月在卡塔尔举行的2022年FIFA世界杯上,以“三笘的1毫米”极大地震撼了世界的,正是这位三笘球员。

日本和西班牙比赛的那一刻,我正在瑞士日内瓦的一家餐厅,于是跟不同国籍的许多人一起观看了比赛。上半场尽管排名靠前的西班牙队取得领先并控制球权,但三笘直到最后一刻都没有放弃,还是继续追着球跑。等待录像裁判的几分钟是那么难熬。当裁判宣布“进球了!”的那一刻,餐厅里充满了喊叫声和欢呼声,堪比“多哈喜悦”的瞬间。比赛结束后,周围的人们纷纷向我道喜:“日本真棒!恭喜!”那个夜晚可谓是我作为日本人最感到骄傲的时刻。

我很高兴能与三笘选手结下缘分。今后,他一定会继续相信自己的潜力,以世界为舞台,继续向我们展示不断挑战新高度的重要性吧。全日空将尽最大努力支持其不懈的努力和挑战。正如三笘选手和日本国家足球队“SAMURAI BLUE(蓝武士)”为日本注入活力一样,全日空集团也希望成为支持日本活力的存在。

全日空还与日本足球协会(以下简称JFA)签署了重要合作伙伴协议。JFA的目标是截至2050年在日本举办FIFA世界杯并获得优胜,同时要让足球家庭增加至1000万个。他们主张不仅要夺得世界冠军,还要扩大球迷基数,让每个人都能享受足球的乐趣,并通过振兴地区和促进健康为社会做贡献,我非常赞同他们的理念。

如今,我们不仅正在培养在世界舞台具备竞争力的球员,同时还期待未来平均寿命达到100岁的时代,我们必须扩大系统以确保人们在任何年龄都能享受足球的乐趣。

您是否听说过JFA努力发展的“步行足球”?规则竟然是“禁止奔跑”和“禁止接触(不要去拿球)”!因此,即使是没有足球经验、不擅长运动、或有残疾的人士,也可以无需害怕地踢球。这是一个人人都可以分享乐趣的世界。拥有相同火热“蓝色”精神的JFA和全日空将迎接许多挑战,并希望能激发日本乃至世界人民的热情。

2023年澳大利亚和新西兰女足世界杯终于将于7月20日开赛。十二年前,日本女子足球队“抚子日本队”成为第一个夺得FIFA女子世界杯冠军(男女均在内)的亚洲国家队,给世界带来了兴奋和激动。尽管经历了东日本大地震的逆境,她们还是团结一心“向日本传递勇气”,战胜了从未赢过的足球强国德国和美国。

今年又将迎来怎样的历史时刻?密切关注她们在时隔三届大赛后立志攀登世界之巅的挑战。我想跟全日本所有人一起,给她们送上最热烈的支持!

全日空航空公司代表取缔役社长
井上慎一